Cazarabet conversa con...   Jaume de Bargas Fàbregas, autor de “El pany i la clau” (Rafael Dalmau. Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Un llibre que ens ensenya els panys i les claus que han format part de la nostra vida amb una col·laboració pletòrica entre l'editorial Rafael Dalmau i el mNACTEC (Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya) des de la ploma de Jaume de Bargas Fàbregas.

És un llibre que pertanys al patrimoni industrial amb què el mNACTEC treballa dia a dia i amb què l'editorial Rafael Dalmau té tant de plaer a treballar de tant en tant.

L'enginy dels panys i les Claus es barregen amb el més pràctic des de la seva utilitat passant o agafant com a fil conductor el pas del temps i dels dies… de les diferents èpoques de l'art i de les expressions artístiques.

 

La sinopsi: El Museu Nacional de Ciència i Tècnica (MNACTEC) i Rafael Dalmau Editor publiquen el llibre El pany i la clau, de Jaume de Bargas. L'obra tracta tant la història del pany i la clau -dels orígens a l'actualitat- com els aspectes tècnics dels oficis que els hi estan vinculats.

Són moltes les activitats professionals lligades a la seguretat dels béns: des de la serralleria, la ferreteria i la forja, fins a la fosa, la fontaneria, la restauració, la policia i tota mena d'indústries. El pany i la clau posa de manifest, doncs, el paper dels artesans i industrials de tot el món que han dedicat la seva carrera professional a treballar perquè la vida sigui més segura.

 

Els panys i les claus són estris útils i quotidians que, tot i així, al nostre país no han gaudit fins ara de l'atenció dels estudiosos, almenys amb la profunditat i l'extensió que sí que han rebut i reben als països centreeuropeus. I, de fet, els mecanismes de tancament i d'obertura són l'inici de molts processos industrials.

El llibre de Jaume de Bargas és fruit de 60 anys de trajectòria professional al món de la seguretat, així com de la seva persistència per investigar i divulgar l'evolució dels panys i les claus, uns objectes plens de simbolisme.

El pany i la clau és el vuitè títol editat dins de la col·lecció «Temes de Patrimoni Industrial», dirigida i coordinada pel MNACTEC i publicada per Rafael Dalmau, Editor.

 

L'autor, en  Jaume de Bargas i Fàbregas: Jaume de Bargas i Fàbregas pertany a una família barcelonina de serrallers que ha exercit l'ofici des del 1890; el seu avi i el seu pare ja eren serrallers amb taller a Barcelona. És dins aquest entorn on Jaume de Bargas i Fàbregas inicia la seva activitat professional al taller familiar als 15 anys i que va esdevenir Mestre industrial. L'any 2006 la Generalitat de Catalunya li va atorgar el diploma de Mestre artesà i el 2014 va passar a formar part de la Junta Directiva del Gremi de Serrallers de Catalunya.

A més de l'activitat associativa i gremial, també ha dut a terme una intensa tasca de difusió del món artesanal, i de recerca sobre el món de la serralleria, que ha difós a través d'exposicions i conferències, i n'és el responsable de la creació i l'impuls del museu de «panys, claus i oficis del ferro», establert a Segur de Calafell des de l'any 2010.

 

No us podeu perdre, a més de la lectura del llibre: https://artesans3.wixsite.com/museo

El llibre forma part de la col·lecció de Patrimoni Industrial on hi han altres set títol ja editats anteriorment: La telegrafia òptica a Catalunya, Els molins paperers a Catalunya, Les màquines de vapor a Catalunya; Del Petit taller a la gran fàbrica, Els oficis de la pell a la Catalunya preindustrial; Els jardins d ela preindustrialització al Ter; Les armes de foc a Catalunya, manufactura i industria.

 

 

 

 

Cazarabet conversa amb Jaume de Bargas Fàbregas:

-Aquest símbol, el de la clau i el pany, ve donat per la nostra cultura? .Nosaltres som un gresol en que hem conviscut musulmans, jueus i cristians...

-Efectivament, com deia abans ja els romans tenien consciencia i coneixement de panys i claus, però també els Egipcis, Grecs i ibers, en feien servir. Cada període històric te claus amb les seves particularitats. A casa nostra com molt bé dius som un gresol de totes elles, i els sistemes de tancament son força comuns a tot el territori tot  hi haver-hi particularitats. Cal dir que fins el segles XII o XIII, el moviment i seguretat dels panys estava basat en l’ acció de la gravetat, no serà fins a partir d’ aquells segles que les fargues aconsegueixen el que coneixem com ACER, de fet es tracte d’un material de ferro amb la particularitat de que quan el doblegues retorna a la posició original, aquest material permet crear el que coneixem com  la molla, aquest sistema genera una revolució en el mon de la rellotgeria, fins aquell moment els rellotges eren accionats per el pes d’una pedra, també les armes és perfeccionen gracies a l’ acer i per descomptat a la serralleria.

-També hi ha l’ ofici artesanal de la forja i la serralleria, oficis artesanals.....

-Cal diferenciar el forjador del serraller, malgrat que els termes és confonen i a la realitat el forjador solia fer feina de serraller i a l’ inrevés. El treball artesanal te el plus de la persona que et fa la peça, moltes vegades peces úniques, amb el toc de l’ artesà, en el mon de la serralleria hi trobem la pugna entre l’ artesà que genera seguretat i el malfactor que intenta trobar el truc per desactivar les mesures de seguretat que ha creat l’ artesà, quant aquestes mesures eren superades, calia aplica més enginy i crear nous trucs per donar més seguretat. 

-En 60 anys de trajectòria professional hauràs fet tota mena de claus....?

-Efectivament, als inicis de la meva activitat a l’ empresa familiar els anys seixanta, es feien panys de diferents formats, potser els més singulars eren els panys per portes forjades, eren uns panys amb unes caixes amb formes adients segons el disseny de la porta, eren encàrrecs que ens feien  els forjadors que feien la porta. De totes maneres la clau que m’ha fet més il·lusió fer va ser l’encàrrec d’una clau que no obria res, es va tractar que quan la visita del papa Benet XVI a Barcelona vaig fer la clau que se li va donar com la clau de la Sagrada Família, de fet en vaig fer dues una pel papa i l’ altre per el meu museu, jo encara la tinc exposada, la de Benet XVI no ser on es.

-I lo màgic és que no hi ha cap clau igual, cap pany igual....?

-Actualment és poden fer milers de combinacions diferents. De totes maneres hi han circumstàncies en que interessa que amb una clau obrir diferents panys. Durant el regnat d’ Enric II de França es va produir un fet important per la serralleria, la qüestió va ser que Enric II tenia una amant Diana de Poitiers, tenia a la porta de l’ habitació  tres panys amb claus diferents, però Enric II en tenia una que obria els tres panys, podem dir que en aquell moment va néixer el que ara coneixem com els panys amb clau mestra.

-Sents que ets part d’un ofici que és patrimoni i memòria d’ una feina que es va perdent....?

-De fet el que s’ha perdut es l’ activitat artesanal de l’ ofici, aquest treball artesanal va començar a morir a mitjans del segle XIX amb l’ industrialització, ara ha començat a morir el pany mecànic amb les noves tècniques  electròniques que fan desaparèixer el concepte de clau, targetes magnètiques, empremtes  del dit, amb l’iris de l’ ull...

-De les claus i els panys depenen d’ altres oficis. ?

-Així es, el fet de donar seguretat genera moltes activitats de manera més o menys indirecta. Des de els ferreters que amb el seu coneixement del ofici poden aconsellar de la millor opció per a cada circumstància, als especialistes en caixes de cabals tant a nivell particular com a les de bancs i altres institucions.

-Jo tenia febre, veritable febre per fotografiar panys de portes.... 

-El panys i les claus tenen un magnetisme, potser pel seu simbolisme. A casa nostre efectivament hi han persones amb aquesta afició, crec que és una atracció comuna a moltes societats, ara bé, a Europa i Estats Units aquesta atracció a portat a crear-hi museus explicant la historia d’ aquests estris tant comuns que tots portem a la butxaca.

-Veiem també que ets l’ impulsor del «Museu de panys, claus i oficis del ferro».....

-Per sorpresa meva quan estava a punt de jubilar-me vaig tenir l’ inquietud de voler saber-ne més, vaig començar per llibreries de Barcelona buscant llibres amb la temàtica, no hi havia res en català ni castellà, buscant per altres indrets vaig trobar un llibre en francès on hi havia el que buscava, posteriorment vaig trobar altres publicacions en anglès i alemany. Aquesta informació em va permetre crear un somni. Durant la meva vida quan veia quelcom curiós o diferent arreu del mon  ho comprava hi ho guardava, arribava la jubilació i  a l’ empresa tenia estanteries plenes de peces singulars, tenia dos opcions llençar-ho al ferro vell o crear un museu, un dia parlant amb el director de la biblioteca Arús de  Barcelona li vaig comentar el meu dilema, l’home s’oferí  a  fer una exposició, va ser un èxit, un cop acabada la mostra vaig tenir clar que calia un museu, per cert únic a l’ estat amb aquesta temàtica.

-Tot el que gira a Catalunya al voltant de treballar el ferro té una força especial.

-Catalunya durant molts segles va ser pionera amb elaborar ferro a les fargues. De fet com deia abans hi ha diversitat d’oficis relacionats amb el ferro que es cavalquen fargues, forjadors, ferrers, serrallers.... d’aquesta tradició també crec que cal potenciar el seu record, doncs a part dels artesans hem tingut arquitectes que ho han potenciat, Gaudi, Puig i Cadafalch, Jujol.....

-És aquest Museu diguem que, juntament amb aquesta publicació....

-Crec que calia donar a coneixia aquesta historia, actualment estic fent presentacions del llibre complementades amb una mostra de peces del museu.  Una de les potes es el Museu, l’ altra era aconseguir la publicació d’ un llibre per explicar-ho amb més detall i així ha estat, gràcies a Editorial Dalmau i el recolzament del MNACTEC (Museu de la ciència i la tècnica  de Catalunya) ha estat possible. Ara em queda consolidar el Museu del pany i la clau, actualment en  el garatge de la meva casa a Segur de Calafell (Tarragona). Estic amb converses amb el municipi de Vimbodí-Poblet (Tarragona) on actualment hi ha el museu del vidre, vull tenir la certesa que un cop jo falti tingui continuïtat,  allà disposen d’un espai adient per acollir-lo, de totes maneres caldrà trobar més espai per complementar-ho amb els oficis del ferro un seguit d’ activitats que han estat importants per moltes generacions d’ artesans.

 

 

_____________________________________________________________________

Cazarabet

Mas de las Matas (Teruel)

http://www.cazarabet.com

info@cazarabet.com