La Librería de El Sueño Igualitario

9788415896760.jpgCazarabet conversa con...   Joaquim Espinós, autor de “Material fotogràfic” (Onada)

 

 

 

 

Onada edicions, des de la ploma de Joaquim Espinós, dins la Col·lecció Narratives, ens presenta un llibre que conta i s´apropa a la historia de tres amics que van emprendre el camí de l´emigració cap als Estats Units des del País Valencià a la recerca, simplement, d´una vida millor

Una vegada als Estats Units, en concret , a Nova York viuen tota una mena de vivències que fan de la narració quelcom tan àgil com la vida mateixa.

Una novel·la apassionant que ens aportarà molt sobre un fenomen, la emigració als Estats Units de la qual sabem més aviat poc… sobretot si ho comparem amb altres  fenòmens històrics més trillats….

L´autor fa d´aquesta narració una aventura i ens fa entrar en l´aventura dels protagonistes…ens fica dins de la pell de cadascú d´ells.

Gairebé totes les famílies han tingut i han conegut testimonis, més o menys directes, de persones, més o menys properes, que van marxar del poble a un altre lloc, normalment per a buscar pa i un racó on desenvolupar la seva felicitat i així gaudir del camí de la vida. Aquest és un llibre que ens apropa a tres persones que s´aventuren cap a tot això des de terres valencianes als Estats Units, però ben bé podríem mirar de parlar-ne mirant el nostre entorn més proper…segurament arrere les mirades d´aquest tres testimonis trobarem molts somnis dels nostres besavis, avis o pares…Cal llegir aquesta novel·la, si es cau, amb més empatia… siguem comprensius i generosos en la lectura i més enllà i més en  aquests dies en que Europa està quedant tan malament al davant de la crisi humanitària de gents que volen aplegar al vell continent europeu en busca d´allò del que la seva terra els nega: pau, seguretat, necessitats bàsiques, treball digne, educació i sanitat com cal…

No és gratuït que la present novel·la hagi conquerit el Premi de Narrativa Ciutat de Sagunt.

La sinopsi des d´Onada Edicions:

Material fotogràfic conta la història de tres amics, tres joves de divuit anys que van voler canviar el rumb de les seues vides, i per a fer-ho, es van embarcar en un vaixell cap als Estats Units. Corre l’any 1918, i les dures condicions de vida que hi havia en les zones rurals valencianes van fer que molts es decidiren a emprendre el mateix camí que ells. Una vegada arribats a Nova York, viuen tota una sèrie de penalitats i aventures, que canviaran per sempre més les seues vides. Coneixen una ciutat i uns costums radicalment moderns, que mai no hagueren somiat en la tranquil·litat tradicional dels seus pobles. La majoria trien un camí segur, però d’altres s’endinsen en territoris més perillosos. Material fotogràfic novel·la de manera efectiva i documentada l’apassionant i no prou coneguda història de l’emigració valenciana als Estats Units en les primeres dècades dels segle xx.

L’autor, Joaquim Espinós:

És professor del Departament de Filologia Catalana de la Universitat d’Alacant. El seu àmbit d’estudi és la literatura contemporània. El 2008 va guanyar el premi Josep Vallverdú d’assaig amb Història d’un entusiasme. Nietzsche i la literatura catalana (2009, Pagès Editors). Col·labora habitualment com a crític literari en el diari Información d’Alacant, i manté el blog elsalimentsterrestres.blogspot.com. Ha treballat també la didàctica de la literatura amb un enfocament de taller literari en el volum Literatura creativa (2000, Bullent).
En l’àmbit de la creació literària ha publicat el relat infantil Joan de l’Iris i el rossinyol, premi Empar de Lanuza (2002, Ajuntament de Meliana); i les novel·les La devastació violeta, premi Enric Valor de narrativa juvenil (1991, Bullent); Ombres en el riu (1995, Bullent), i El cervell de la serp, premi Ciutat d’Elx (2007, 3i4).

 

 

Cazarabet conversa amb Joaquim Espinós:

-Joaquim, per què creus que et vas ficar a escriure aquesta mena d´ epopeia a tres veus, amb aquests tres protagonistes?

-Hi vaig veure un tema suggerent, vinculat amb la història del meu poble, i del poble valencià en general. Un tema, a més, que no havia estat encara tractat. Estem acostumats a veure pel·lícules sobre l’emigració als Estats Units dels italians, els irlandesos, els armenis, els escandinaus, de totes les nacions europees, i l’emigració valenciana havia estat silenciada. Això em motivava escriure-hi.  

-Un epopeia que no acaba amb l’arribada als Estats Units dels tres amics…podríem dir que allí se´n obri un altra ,no? o és aviat una continuació com el viatge d´ Ulisses?, què ens pots dir?

-La vida dels emigrants als Estats Units no va ser fàcil, com no ho és la vida de cap emigrant. Sabem, per la tasca dels historiadors, pel que conten Teresa Morell, Juli Esteve o Enric Morrió, que els més afortunats van treballar en fàbriques i els va anar prou bé. Però d’altres van haver de fer treballs durs, com fer carreteres. Pic i pala. I Asfalt bollint que els omplia les mans de bambolles.  Alguns, el que van anar més tard, coincidint amb el retorn dels soldats nord-americans de la I Guerra Mundial, ni tan sols van trobar feina i van haver de tornar amb les butxaques buides. En la meua novel·la intente unir el context històric amb una trama sentimental que se superposa a l’amistat entre els tres protagonistes. 

-Amb el camí, amb tots els camins ,està la veritable historia versus la plenitud de la mateixa i aquesta contalla és  una història de històries on la força dels personatges és primordial i fonamental, oi?

-Sense personatges no hi ha novel·la. Dit així, sembla una obvietat, però vull remarcar-ho. Sempre he pensat que el més difícil d’escriure un relat és dotar de vida als personatges, fer creïbles els seus actes, sentiments i pensaments. Així que sí, la força dels personatges és primordial, sí.

-Els personatges, el mantindre l´equilibri entre ells i des d´ells ...com és d´important en aquesta novel·la que té més d´un protagonista?

 -Bé, he intentat que hi haja un equilibri entre els quatre protagonistes, Héctor, Ramon, Manel i Carme. Cert que cap al final de la novel·la Hèctor  adquireix una especial importància, però resultava inevitable que fora així. Venia exigit per l’argument.

-Com era marxar de la tranquil·litat d´un poble valencià molt més enllà de les terres valencianes, de l´Estat Espanyol per endinsar-nos, creuant l´Atlàntic a una civilització tan diferent? -El colp deguera esdevindré brutal, no? Com seu feia la gent per preparar-se a fer-ne front?

-Imagina’t, vindre d’un poble que vivia encara com segles enrere, del treball del camp, en una societat preindustrial, i anar a parar a Nova York, la ciutat més moderna del moment, amb els seus gratacels, els cotxes, el tràfec de gent. Era passar de l’edat mitjana a la modernitat més absoluta. Se n’anaven fets uns llauradors i tornaven fets uns dandis. Les fotos que enviaven des dels Estats Units, com la que hi ha a la portada del llibre,  són molt reveladores.

-Es la història d´idealistes més enllà de les il·lusions per la vida?

-Més que l’idealisme el que els movia era la necessitat de millorar les seues condicions de vida. La filoxera i les successives sequeres havien fet la vida molt difícil al camp valencià. I els Estats Units el oferia l’oportunitat de guanyar uns diners que en tornar podien servir per comprar cases o bancals que els feien la vida més amable. Cert que el fet de ser joves la majoria dels emigrants hi devia afegir un element d’aventura, d’il·lusió, i també de la imprescindible inconsciència necessària per a tirar endavant en determinats moments la vida.  

-Amic aquesta és una història plena d´altres històries que suposo neix d´una necessitat gairebé imperativa de contar històries i de fer-ho en valencià....

-Cert. De fet, una altra de les motivacions per a escriure aquesta novel·la fou que encaixava en el projecte narratiu que havia engegat uns anys abans. Dues de les meues novel·les anteriors, Ombres en el riu i La presó del cel, s’ambienten en la guerra civil i la postguerra respectivament. Vaig pensar que una història sobre  l’emigració valenciana als Estats Units de les primers dècades del segle XX complementava un cicle narratiu que recorre tot el segle XX.  La meua última obra publicada, el diari El bosc i la casa, completa en certa manera aquest cicle narratiu.

-Contar històries és viure en altres mons, com en altres pells...la dels altres personatges, els teus personatges i això comporta moltes coses. Què ens  pots contar-hi?

-Escriure ficció t’exigeix un important exercici d’empatia, de posar-te en el lloc dels teus personatges, sí. Has de fer l’esforç d’eixir del clos de la teua subjectivitat, i mirar de comprendre i acceptar altres maneres de ser. Resulta fonamental per a conferir vida al relat. 

-És com jugar ,però a la vegada, amb el procés de documentació , amb l´ investigació, amb l´observació és un constant raig d´aprenentatge?.-Pot ser és per això que l´escriptura, el fet de contar històries sigui tan engrescador...que pugui aplegar a ésser més que una manera de viure?

-Segur que sí. Mentre dura el procés d’escriptura, la teua vida gira al voltant del món que estàs imaginant. Pot arribar a ser obsessiu, tot el dia pegant-li voltes als personatges que has creat, descobrint detalls nous, nous matisos que enriquisquen la història. 

-Amic, penses amb alguna lectura, amb algun referent dins la literatura quan et fiques amb les teves obres?

-Referents en tinc uns quants. Però arriba un moment en què si vols tindre un estil propi, te n’has de distanciar i  buscar el teu propi camí. És el que fa temps que estic intentant.

-És aquest un relat, una obra narrativa, que t´invita  a fer un exercici com de memòria històrica?

-Definitivament sí. Igual que en les meues novel·les sobre la guerra i la postguerra, en aquesta vull contribuir a fer memòria d’uns fets històrics rellevants, importants per a la nostra història, per tal que no caiguen en l’oblit.

-Què et va costar més a l´hora de compondre aquesta història i què va ésser més fàcil?

-No sabria dir-te. Tenia clares les línies generals de l’argument, l’aventura americana de tres amics. En aquest sentit, l’arrencada estava clara. Les seues peripècies laborals i sentimentals van haver de cuinar-se poc a poc, passant moltes hores davant de l’ordinador, provant possibilitats, abandonant les que no funcionaven. Escrivint, en definitiva.

-Joaquim, com ha anat el procés de documentació, la investigació envers el llibre “Material fotogràfic”?.- I com treballes, com és la teva metodologia de treball?

-En aquest cas vaig comptar amb l’ajuda d’un historiador del meu poble, Enric Morrió, que quan li vaig parlar del tema s’hi va engrescar i va dur a terme una investigació molt completa, que ha fructificat en un article i una exposició. Les seues informacions, fotos, cartes i fins i tot vídeos m’han sigut una ajuda indispensable i m’han facilitat molt la feina.

-Ens  pots dir, Joaquim, o fer cinc cèntims d´allò en que estàs treballant ara?

-Doncs ara mateix estic en un moment de parèntesi creatiu, de reflexió si volem dir-ho així. Tinc algun material antic que estic revisant, i poca cosa més. A veure que ens depara el futur...

 

 

Fotos de l'exposició "Benillobers a Nova York", produïda per Enric Morrió

 

Benilloba-3-i-Moli-del-Nogu.jpg

Benilloba y Molí del Noguer

 

Emigrants-1.jpg

Emigrants

 

Looking-East-of-Woolworth-B.jpg

Looking East of Woolworth Building

 

Joaquin-Julia-O.2.jpg

Joaquín Juliá

 

 

 

 

9788415896760.jpgMaterial fotogràfic. Joaquim Espinós
Onada Edicions


https://www.onadaedicions.com/llibres/producte/Material+fotografic

https://www.onadaedicions.com/llibres/producte/Material+fotografic30



Material fotogràfic conta la història de tres amics, tres joves de divuit anys que van voler canviar el rumb de les seues vides, i per a fer-ho, es van embarcar en un vaixell cap als Estats Units. Corre l’any 1918, i les dures condicions de vida que hi havia en les zones rurals valencianes van fer que molts es decidiren a emprendre el mateix camí que ells. Una vegada arribats a Nova York, viuen tota una sèrie de penalitats i aventures, que canviaran per sempre més les seues vides. Coneixen una ciutat i uns costums radicalment moderns, que mai no hagueren somiat en la tranquil·litat tradicional dels seus pobles. La majoria trien un camí segur, però d’altres s’endinsen en territoris més perillosos. Material fotogràfic novel·la de manera efectiva i documentada l’apassionant i no prou coneguda història de l’emigració valenciana als Estats Units en les primeres dècades dels segle xx.
 
'Material fotogràfic' és una novel·la que relata l’aventura d’eixir a la recerca del pa i de la felicitat, l’autor fa un homenatge a una generació valenta i emprenedora que amb només díhuit anys es va enfrontar a les dificultats del viure, és un cant a l’amistat, a la solidaritat i la generositat entre paisans imprescindible per a poder sobreviure lluny de la terra nadiua, però és també un cant a la vida i a la força inesgotable de l’amor.
Manel Alonso
 
Hi ha, per tant, el valor testimonial i històric, però també un estil natural que fa que llisquem amb fluïdesa per la història. Una història amb una trama bàsicament lineal, tret d’algun petit salt temporal, que ens depara, no obstant, un desenllaç encertat, i amb una descripció psicològica dels personatges principals –Ramon, Manel i Héctor– molt adequada. És interessant, en aquest sentit, la manera com viuen cadascun d’ells la seua particular i irrepetible aventura americana, la qual cosa respon, en gran mesura, a la seua personalitat i circumstàncies biogràfiques, com sol passar en la vida real.
Juli Capilla


Joaquim Espinós Felipe (Benilloba, el Comtat, 1962) és professor del Departament de Filologia Catalana de la Universitat d’Alacant. El seu àmbit d’estudi és la literatura contemporània. El 2008 va guanyar el premi Josep Vallverdú d’assaig amb Història d’un entusiasme. Nietzsche i la literatura catalana (2009, Pagès Editors). Col·labora habitualment com a crític literari en el diari Información d’Alacant, i manté el blog elsalimentsterrestres.blogspot.com. Ha treballat també la didàctica de la literatura amb un enfocament de taller literari en el volum Literatura creativa (2000, Bullent).
En l’àmbit de la creació literària ha publicat el relat infantil Joan de l’Iris i el rossinyol, premi Empar de Lanuza (2002, Ajuntament de Meliana); i les novel·les La devastació violeta, premi Enric Valor de narrativa juvenil (1991, Bullent); Ombres en el riu (1995, Bullent), i El cervell de la serp, premi Ciutat d’Elx (2007, 3i4).

 

 

_____________________________________________________________________

LA LIBRERÍA DE CAZARABET - CASA SORO (Turismo cultural)

c/ Santa Lucía, 53

44564 - Mas de las Matas (Teruel)

Tlfs. 978849970 - 686110069

http://www.cazarabet.com/lalibreria

http://www.cazarabet.com

libreria@cazarabet.com